Actua! Pro – Cicle Formatiu de Grau Superior en Tècniques d’Actuació Teatral

Hi ha molts camins per a arribar a ser actor/actriu; pràcticament tants com persones diferents existeixen.

 

Cada persona és única i utilitza diferents mecanismes i recursos per a comunicar-se, connectar amb les seves emocions i transmetre-les i aprofundir en el seu auto-coneixement. Cada persona és única a l’hora d’obtenir la motivació, l’entrega i l’entusiasme necessaris per a dedicar-se professionalment a la Interpretació.

 

És per això que la Formació Professional per a actors i actrius d’Actua!Studio no està basada en un únic mètode d’ensenyament, sinó que comprèn una àmplia varietat de metodologies que, en conjunt, li proporcionaran a l’alumne/a la major quantitat d’eines per a esdevenir un actor/actriu complet, flexible, i amb els recursos necessaris per a treballar tant en Teatre com també en Cinema i Televisió.

 

El nostre mètode d’ensenyament es sustenta en valors com la passió, perquè d’aquí sorgeixen l’entusiasme i la força necessaris per a superar els reptes que se’ns plantegen al camí; l’entrega, per què únicament donant tot el que tenim podrem conèixer el nostre veritable potencial; el compromís, perquè assumim que per a convertir-nos en actors/actrius haurem d’aprendre a treballar tant de forma individual com en equip i a respondre davant dels nostres companys i davant els nostres projectes; l’esforç, perquè no es tracta de sofrir sinó de seguir intentant-ho, ja que l’èxit és el resultat d’un 10% d’inspiració i un 90% de transpiració.

Titulació

Tècnic o tècnica superior en Tècniques d’actuació teatral. Títol oficial reconegut per la Generalitat de Catalunya.

Aquests estudis capaciten per aplicar les tècniques d’interpretació, de moviment i vocals per actuar en viu o en mitjans audiovisuals, per fer tasques de dinamització basades en l’actuació i per preparar en tècniques d’expressió i comunicació, amb criteris artístics, de qualitat i de seguretat.

Normativa – guia informativa

  • Decret 85/2015, de 2 de juny, pel qual es crea el títol de la Generalitat de tècnic o tècnica superior en tècniques d’actuació teatral, i se n’estableix el currículum (DOGC núm. 6886, de 5.6.2015)

Accés

Per accedir a aquest cicle cal complir els següents requisits:

1) Tenir el títol de batxillerat o un d’equivalent,  o haver superat la prova d’accés als cicles formatius de grau superior d’arts plàstiques i disseny.

2) En qualsevol cas, cal superar una prova específica d’accés, que es realitzarà a Actua!Studio i que permet a l’aspirant demostrar les aptituds necessàries per cursar aquest ensenyament. La superació d’aquesta prova tindrà validesa durant el curs acadèmic corresponent a l’any en què es faci la prova.

 

A qui va dirigit?

El Cicle Formatiu de Grau Superior (CFGS) en Tècniques d’Actuació Teatral va dirigit a persones que busquin una formació en Interpertació completa, exhaustiva i multidisciplinar necessària per a treballar com a actors/actrius tant en el sector teatral com en l’audiovisual.

Professors/es

Tot l’equip docent del CFGS en Tècniques d’Actuació Teatral està format per a professionals de les diferents especialitats del sector teatral i l’audiovisual, la majoria d’ells/es actualment en actiu i la resta amb tota una vida dedicada a treballar sobre dels escenaris i/o davant i darrere de la càmera.

Consulta aquí els detalls de l’equip docent.

Pla acadèmic i assignatures

El pla acadèmic de la formació professional per a actors i actrius és essencialment multidisciplinar i està pensat perquè l’alumne/a surti format com un professional amb una formació integral, completa i versàtil que li permeti adaptar-se i donar resposta a les diferents oportunitats de feina a les que optarà un cop finalitzats els estudis.. El recorregut acadèmic compta amb un total de 2.000h, 1.701 hores lectives (inclouen 66 hores de rodatges amb equip professional), 133 hores de lliure disposició (destinades a assajos, mostres, assistència a events, sortides teatrals, tutories, col·laboracions, intercanvis, actes solidaris, etc.) i 166h de pràctiques en empreses, estructurades en 3 cursos acadèmics. La distribució d’assignatures és la següent:

  • HISTÒRIA DE LES ARTS ESCÈNIQUES (90h)
  • CREACIÓ (90h)
  • MÈTODE LECOQ (90h)
  • TEATRE FÍSIC (90h)
  • CÀMERA (180h)
  • DICCIÓ (180h)
  • CANT (90h)
  • EXPRESSIÓ CORPORAL (90h)
  • EMC + CP (90h)
  • VIDEOBOOK (166h)
  • MUNTATGE TEATRAL (144h)
  • MASTERCLASS (45h)
  • DIST. BRETCH (135h)
  • INTERPRETACIÓ DE TEXT (90h)
  • CDG (COMUNICACIÓ I DINAMITZACIÓ DE GRUPS) (67,5h)
  • FOL (FORMACIÓ EN ORIENTACIÓ LABORAL) (67,5h)
  • PRÀCTIQUES EN EMPRESES (166h)

Com a complement formatiu a través de l’Associació Catalana d’Escoles de Teatre (ACET) i de l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC) s’ofereix assessorament i formació d’orientació laboral (FOL) a tots els alumnes/as que els permet tractar qüestions pràctiques per desenvolupar la seva carrera professional.

CREACIÓ

PROFESSOR: FERRAN TERRAZA
Aquesta assignatura ofereix al estudiant per a actor/actriu un espai de lliure creació en el qual cada alumne farà un procés d’investigació personal per trobar els seus recursos expressius i els seus registres interpretatius. Un espai de joc creatiu i d’ experimentació destinat a explorar els límits de l’ imaginari personal, potenciar la fantasia creativa i donar curs a la llibertat expressiva. Sense fórmules ni regles. L’ única regla serà l’ absència de regles. No existeix l’ error ni té cabuda l’auto-censura. Tan sols el risc. I tota la llibertat per poder seguir l’ impuls de l’ energia creativa. Durant el curs, els alumnes realitzaran un seguit de propostes, de “petites peçes teatrals” de creació pròpia, nascudes a partir de consignes o temàtiques donades. Inicialment, amb absoluta llibertat creativa i sense cap limitació. En una segona fase, es treballarà com pulir i enriquir les propostes presentades, com potenciar la seva teatralitat, oferint a l’alumne les eines necessàries per millorar interpretativa i escènicament les seves creacions. Un espai fonamental molt necessari per a la formació de l’actor/actriu i el desenvolupament de la seva pròpia creativitat.

INTERPRETACIÓ CÀMERA I

PROFESSORES: NÚRIA ABAD I ELISABET ASSENS
Prendre consciència de què ens passa quan ens posen una càmera al davant és el primer pas per detectar quan deixem de ser naturals i com recuperar l’autenticitat i la genuïnitat pròpies que ens convertiran en actors i actrius únics, potenciant el nostre jo més expressiu. Un cop ens hem descobert davant la càmera, investiguem les diverses emocions i sentiments i com expressar-los davant la càmera, tenint en compte la tècnica d’interpretació cinematogràfica. A través del monòleg incorporem els recursos necessaris per trobar el personatge, el context on es troba, i l’expressió del pensament intern: el subtext.

DICCIÓ CATALÀ I CASTELLÀ

PROFESSOR: ENRIC CUSÍ
Tenint en compte que en una bona interpretació és imprescindible que l’actor o l’actriu s’expressin amb claredat, vocalitzant i, per tant, fent arribar el seu missatge al públic receptor, cal tenir un bon coneixement de la llengua oral en la qual interpretarem els nostres personatges, i treballar-ne la dicció i la musicalitat en els diferents gèneres teatrals i audiovisuals. El domini de la dicció i de l’expressió oral de la llengua són una eina bàsica per a qualsevol alumne/a que aspiri a aconseguir un mínim nivell professional com a actor o actriu, o en qualsevol altra activitat de comunicació oral pública, i requereixen un treball tècnic i específic que es desenvolupa en aquesta assignatura.

TEATRE FÍSIC

PROFESSORS: MAI ROJAS
El mim corporal és un art teatral d’una narrativa molt potent, on el cos de l’intèrpret és el seu instrument principal de comunicació; un canal de transmissió universal lliure de barreres lingüístiques, que obre les portes a un món on l’artista pot mostrar emocions i pensaments en un grau molt alt de poesia física, multiplicant les seves possibilitats i dotant-lo de capacitat per crear amb més llibertat i claredat en la materialització del seu imaginari. Aquesta assignatura potència els recursos expressius de l’alumne/a dins una manifestació teatral.

MÀSCARA LECOQ

PROFESSOR: ALAIN CHIPOT
“És del silenci que neix la paraula”, afirma Jacques Lecoq. I assenyala la máscara neutra com al punt de partida central de la seva pedagogia. “Quan l’alumne hagi sentit aquest estat neutre inicial, el seu cos estarà disponible, com una pàgina en blanc on es podrà imprimir l’escriptura del drama”. A partir d’aquest punt és quan Lecoq considera que comença “el viatge” del teatre, i és per això que aquesta assignatura es cursa en el punt inicial de la formació. A la màscara neutra li segueix el clown, on redescobrim el nostre/a nen/a interior; “Tant li fa, prova una altra vegada, fracassa una altra vegada, fracassa millor”, digué Samuel Beckett. I finalment la Commedia Dell’Arte, indiscutiblement un dels bastions en què s’aixeca el teatre contemporani.

HISTÒRIA DE LES ARTS ESCÈNIQUES
PROFESSOR: XAVIER MERCADÉ
En aquesta assignatura estudiem la història de les arts escèniques, els diferents moviments teatrals, l’escriptura dramàtica i la posada en escena de cada un d’ells, des del segle XX fins als seus orígens. Aprenem a utilitzar amb facilitat el vocabulari teatral i coneixem o refresquem els diversos moviments teatrals. Veiem com analitzar un text dramàtic amb la proposició que el teatre no és literatura i amb l’objectiu final d’aprofundir el nostre coneixement sobre l’art teatral.
INTERPRETACIÓ DE TEXT

PROFESSOR: PAU SASTRE
En la formació per a actors i actrius, una bona interpretació de text és fonamental. La paraula és molt més que un contenidor de significats; quan parlem ho fem amb la intenció de transformar el món, d’afectar les persones que ens rodegen, d’apropar-nos als nostres objectius. En aquesta assignatura ens endinsarem en escenes de text per poder tenir una comprensió àmplia i pràctica de tot el que l’actor/actriu ha de fer per tal que les paraules donades per un autor o guionista prenguin la versemblança i expressivitat que l’escena requereix en cada moment. L’alumne aprendrà a analitzar, diferenciar i interpretar escenes des d’autors clàssics a contemporanis, des del drama a la comèdia. Els objectius passen per saber analitzar un text i extreure’n les pistes que orientin la nostra interpretació actoral, comprendre des de l’escena la importància de cadascuna de les paraules a dir, entendre el valor del ritme, les pauses i els silencis, descobrir i incorporar el subtext que acompanya les paraules de l’autor/a, esdevenir verstàtils a l’hora d’afrontar textos de diferents registres i èpoques, i entrar en contacte amb els impulsos i emocions generats en el joc escènic del text.

INTERPRETACIÓ CÀMERA II

PROFESSORES: NÚRIA ABAD I ELISABET ASSENS
En el segon curs aprofundim en els recursos naturals únics que cada alumne/a té davant la càmera, buscant la màxima expressivitat i l’optimització i gestió del llenguatge verbal i no verbal perquè l’actuació sigui precisa, eficaç, i adaptada en cada cas a les condicions del set de rodatge. Traiem el màxim partit dels personatges creats i perfeccionem la tècnica, el raccord, la continuïtat entre plans, la incorporació de les marques mantenint la naturalitat, i entrenem la concentració i gestió dels recursos per augmentar la capacitat de donar el millor de nosaltres mateixos/es a cada presa.

DICCIÓ CATALÀ I CASTELLÀ II

PROFESSOR: ENRIC CUSÍ
Tenint en compte que en una bona interpretació és imprescindible que l’actor o l’actriu s’expressin amb claredat, vocalitzant i, per tant, fent arribar el seu missatge al públic receptor, cal tenir un bon coneixement de la llengua oral en la qual interpretarem els nostres personatges, i treballar-ne la dicció i la musicalitat en els diferents gèneres teatrals i audiovisuals. El domini de la dicció i de l’expressió oral de la llengua són una eina bàsica per a qualsevol alumne/a que aspiri a aconseguir un mínim nivell professional com a actor o actriu, o en qualsevol altra activitat de comunicació oral pública, i requereixen un treball tècnic i específic que es desenvolupa en aquesta assignatura.

EXPRESSIÓ CORPORAL

PROFESSORA: PACA PORTILLO
En aquesta assignatura li donem les eines necessàries a cada actor i actriu perquè puguin realitzar i desenvolupar els moviments coreogràfics i/o d’expressió corporal lliure, dins o no d’una obra teatral, ja sigui cantada alhora, o només ballada. L’estil que treballem és la dansa jazz o modern jazz, el moviment lliure i la dansa creativa. La dansa jazz és la que es fa servir més als musicals clàssics i actuals, prové de les danses africanes però té molts elements tècnics de la dansa clàssica; la seva versatilitat permet adaptar-se a qualsevol estil musical i amb el modern jazz barrejarem aquest estil amb el contemporani. Coneixerem per tant les possibilitats del moviment propi del cos, les nocions bàsiques de la dansa i la seva nomenclatura, prendrem consciència del cos i la postura, i adquirirem formació de coneixements bàsics de la musculatura treballada a classe.

CANT

PROFESSOR: ÒSCAR MAS
En una primera fase del treball amb la veu, busquem instaurar les bases tècniques per utilitzar la veu com a eina eficaç per expressar-nos a l’escena. El treball no es basa en com fer, sinó en com deixar fer; de fet, en com alliberar la veu. El so forma part d’un tot, és una expressió de la vida interna; per això l’objectiu, d’entrada, és connectar amb la pròpia veu i així poder aproximar-nos al cant com a mitjà per expressar emocions, gaudir del fet de cantar, eliminar qualsevol bloqueig i connectar amb la creativitat a través del cant. Finalment donem forma al que hem après fent servir les cançons que triem, per expressar emocions i definir situacions, fent que la partitura no sigui un obstacle, sinó un vehicle eficaç per transmetre al públic allò que ens interessa.

EMC + CREACIÓ DE PERSONATGE

PROFESSORA: NURIA ABAD

EMC (emoció-ment-cos) és una assignatura en la qual es treballa la investigació de la relació entre l’emoció el cos i la ment; on es troba la meva emoció i què és allò que està bloquejant que em connecti amb ella. L’estudiant per a actor / actriu buscarà aquells impediments a l’hora d’expressar les seves emocions i treballarà per sentir aquestes emocions sense patiment: amb la desaferrament mental de l’actor / actriu i posant l’èmfasi en la situació imaginària del personatge que viu en aquest moment. És un entrenament per tocar les tecles emocionals que l’actor / actriu necessita per tal d’ expressar-se com un personatge viu.

A la part de CREACIÓ DE PERSONATGE el / la alumne / a treballarà les diferents tècniques de creació de personatge. A través del treball físic, emocional i psicològic buscarem ser altres personatges, sempre a partir de nosaltres mateixos, sense perdre la veritat. Només a través de la comprensió de la complexitat que forma la nostra personalitat i la nostra psicologia podrem encarnar a un altre jo, amb altres circumstàncies diferents, experiències i actituds, és a dir, amb altres creences, per poder moure’ns amb llibertat dins la pell d’un altre. Sempre des del joc i la improvisació teatral, però amb un estudi profund de les eines de les que disposa l’actor / actriu, sent la primera l’auto-observació.

DIST. BRETCH

PROFESSOR: ALAIN CHIPOT

El teatre pot contribuir a modificar el món, afirmava Brecht. El teatre èpic és narratiu i l’objectiu és provocar la consciència crítica dels actors i actrius, i del públic; treballant amb el distanciament, aconseguirem una seguretat escènica, és a dir, “saber trepitjar un espai escènic”. Prendre distància del propi jo, evitar el sentimentalisme, i expressar sense llàgrimes els diferents personatges col·locats en situacions dramàtiques, són alguns dels objectius d’aquesta assignatura. Per altra banda, explorarem les aplicacions de la distanciació Brechtiana al teatre d’avui, basant-nos en temàtiques d’actualitat prèviament seleccionades pel conjunt dels alumnes; tot això sense oblidar que el teatre social i polític ha de ser, per sobre de tot, un divertiment.

VIDEOBOOK

PROFESSORES: NÚRIA ABAD I ELISABET ASSENS
El videobook és la carta de presentació de qualsevol actor o actriu. A Actua! Studio donem molta importància a la part audiovisual de la formació, ja que els vídeos són cada vegada més protagonistes de l’acte comunicatiu en general, i tenir un bon videobook resulta un element crucial per accedir a un càsting i/o buscar representant. Durant el primer quadrimestre treballem meticulosament cada registre i, un cop preparades, rodem les escenes que construiran el videobook de cada alumne/a. La durada màxima és de 3 minuts, sense música, i amb 4 registres diferents per a cada actor i actriu.

MASTER CLASS

PROFESSORS: DIVERSOS
La formació específica és molt útil a l’hora d’obrir-se camí dins la professió, per això durant l’últim any de la Diplomatura s’imparteixen diverses masterclass que ajudaran als nostres alumnes a estar més ben preparats/ades per enfrontar-se al món laboral i amb més recursos per assolir els seus objectius. Marketing per a actors, preparació al càsting, mètode Linklater, Producció, lluita escènica i aprofundiment en interpretació cinematogràfica en són alguns exemples.

MUNTATGE TEATRAL

DIRECTORS: NURIA ABAD I ALAIN CHIPOT
El teatre
és el lloc dels actors i actrius, i pot ser una eina molt potent d’investigació sobre les emocions i els conflictes propis, tant intrapersonals, com interpersonals i socials. Per tant, la Diplomatura conclou amb un muntatge teatral a través de la nostra companyia professional. El nostre procés de creació, que té lloc durant l’últim quadrimestre de la Diplomatura, suposa un viatge personal per als actors i actrius, alhora que convida a la reflexió dels espectadors. Sense pretendre oferir solucions, ni respostes ni dogmes; simplement provocant les preguntes que, potser, transformaran una part del nostre sistema de creences o, com a mínim, el qüestionaran i revisaran.

CDG (COMUNICACIÓ I DINAMITZACIÓ DE GRUPS)

PROFESSOR: XAVIER MERCADÉ
Aquesta assignatura està dividida en dos blocs: 1. Entrenament en Activitats Comunicatives i 2. Activitats de Dinamització. En el primer bloc proporcionarem tècniques de lideratge i oratòria (parlar en públic) per tirar endavant projectes de dinamització grupal en diferents àmbits, ja siguin laborals, socials, etc. En el segon bloc, aprendrem a analitzar les necessitats d’un col·lectiu per al qual dissenyarem una dinamització. Farem el triatge de les tècniques a utilitzar i investigarem els diferents mètodes per a la seva aplicació en l’àmbit actoral.

FOL (FORMACIÓ I ORIENTACIÓ LABORAL)

PROFESSORA: GISELA JUANET I AINA JUANET
L’objectiu d’aquesta assignatura és informar sobre els drets i deures legals i laborals dels actors i actrius a Catalunya i Espanya, analitzar casos pràctics i resoldre dubtes concrets. Veurem quin és el règim laboral de les actrius i els actors, què són i com funcionen els Drets d’Imatge i de Propietat Intel·lectual. Revisarem les responsabilitats, els drets i els deures dels actors i les actrius. Aprendrem a crear una companyia i els possibles marcs jurídics i fiscals; associacions, cooperatives, etc. Estudiarem les sortides laborals i la incorporació al treball; CV, videobook, agències, representants, càstings, portals de feina, xerrades, festivals, etc.

Distribució d’assignatures

Video Formació Professional

Horari acadèmic – curs 2020/2021

Informació bàsica – curs 2019/2020

Durada

3 cursos acadèmics (setembre-juny)

Dates

GRUP 1: del dimarts 22 de setembre de 2020 al dimarts 29 de juny de 2021

GRUP 2: del dilluns 21 de setembre de 2020 al dilluns 28 de juny de 2021

 

Horari

GRUP 1: dimarts, dimecres i dijous de 9:30h a 14:30h

GRUP 2: dilluns, dimarts i dimecres de 15h a 20h

 

Places

14 places.

 

Accés

 

  1. Entrevista personal:  sol·licitud (disponible durant tot el curs)
  2. Prova d’accés: sol·licitud + pagament reserva de la prova* (20€)
    * En cas de no superació de la prova, aquest import es retornarà a l’alumne/a. En cas de superació de la prova, aquest import es deduirà de l’import de la matrícula. En cas que l’alumne/a no es presenti a la prova l’import no es retornarà .

 

 

Prova d’accés

La prova d’accés està dividida en dos blocs:
A. Exercicis grupals, on es valoraran les aptituds físiques (30%) i vocals (30%)
B. Monòleg individual, on es valoraran les aptituds interpretatives (40%)
Podeu consultar els criteris d’avaluació aquí (pdf)

*SITUACIÓ COVID-19*

El format i els horaris de les proves estaran subjectes a les mesures de seguretat i d’higiene que s’estipulin d’acord amb l’evolució del desconfinament actual.
Informarem als aspirants de qualsevol modificació amb la màxima antel·lació possible, i amb un mínim de 15 dies abans de la celebració de les proves.


CONVOCATÒRIA JUNY

Incripció: Del 13 de maig al 20 de juny
Prova d’accés: 12 de juliol de 11:30h a 14h i de 15:30h a 17:30h.
Resolució provisional: 16 de juliol
Periode de reclamacions: del 17 al 21 de juliol
Resolució definitiva: 23 de juliol

 

CONVOCATÒRIA SETEMBRE

Incripció: De l’1 de juliol al 9 de setembre
Prova d’accés: 9 de setembre de 15h a 19h (grup 1) i 10 de setembre de 15h a 19h (grup 2)
Resolució provisional: 14 de setembre
Periode de reclamacions: del 15 al 17 de setembre
Resolució definitiva: 18 setembre

 

Matrícula

Un cop superada la prova d’accés l’Escola es posarà en contacte amb l’alumne/a per informar-lo dels passos a seguir per a fer la reserva de plaça.

  • Entrega de documentació: Formulari d’inscripció + fotocòpia del DNI (ambdues cares)
  • Reserva de plaça: pagament de l’import de reserva de plaça

Opcions de pagament:

Pagament anual: pagament únic

Pagament trimestral: reserva de plaça + 3 quotes trimestrals

Pagament mensual: reserva de plaça + 7 quotes de novembre a maig

 

SOL·LICITA L’ENTREVISTA PERSONAL AQUÍ

Vols més informació?

Sortides professionals

L’equip d’Actua!Studio posa a la disposició de l’alumne/a totes les eines per a facilitar-li l’incorporació al món de la Interpretació, a través de càstings, borsa de treball i assessorament personalitzat. Sempre des de la identitat i estil propis de cadascun/a, ja que hi ha tantes formes d’actuar com actors/actrius existeixen.

En finalitzar els seus estudis, cada alumne/a obté un videbook professional i passa a formar part de la companyia de teatre professional d’Actua!Studio.

 

Actua!Studio forma part de  l’Associació Catalana d’Escoles de Teatre (ACET) i de l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC), entitats que ofereixen assessorament i formació en orientació laboral als/les alumnes/as.

Alumnes Actua! en actiu

Creiem que el més complicat dins de la nostra professió és guanyar-se la vida com a actriu o actor, pel que focalitzem part de la nostra formació en les diverses sortides professionals del sector. El nostre objectiu és aconseguir que l’aspirant a actor, l’aspirant a actriu, sàpiga desembolicar-se en tots els mitjans de la nostra professió, ja que mai sabem on sorgirà una oportunitat i, com més exhaustiva sigui la preparació, més probable serà aconseguir fer de la Interpretació la seva professió.